Inspiration

af frank, 27/4 2018, 10:09 (2190 dage siden)

Jeg ved ikke hvordan andre modeljernbanefolk bliver inspireret, men for mit vedkommende finder jeg inspiration i luftfotos fra Det Kongelige biblioteks side "Danmark set fra luften før Google". Jeg bygger et havn- og indistrianlæg "Ubby Havn", perioden er 1965.

Jeg har kigget på luftfotos fra Randers og faldt over dette billede

[image]

"Lige til modeljernbanen", som EVP skriver. Jeg har foreløbig lavet, hvad I kan se på dette billede

[image]

Det hele er selvbygget med alle mulige materialer, dog er gelændere og stiger på tankene lavet af Mikkel Elling.

Pladen er en skunplast plade og nu skal der laves asfalt, lægges spor og de sidste detaljer.

God bededagsferie fra

Frank Kruse

Inspiration

af Steff, 27/4 2018, 11:08 (2190 dage siden) @ frank

Kære Frank Kruse

Jeg synes du har fat i det absolut rigtige ved at bygge MODEL jernbane, nemlig at anvende VIRKELIGHEDEN som forbillede til dine bane. Det er jo netop DET, der sammen med så korrekte- og tidsmæssigt tilpassede modeller, får virkeligheden "ned" på brædtet i stuen/kælderen etc. Også hvor pladsen er trang, ser vi talrige eksempler på et udsnit af virkeligheden tilpasset pladsen. Glæden ved at skabe - og tilpasse - virkeligheden i model.

Da vi i sin tid startede Næstved Modeljernbaneklub (NMJK) (og det har andre klubber også), havde vi nogle ideer og ønsker om hvad der skulle laves. Altså taget fra virkeligheden og scaleret ned. Det blev til stationer, havn, fabrikker mv. OK, noget fandtes ikke lige der, men til modelmæssigt indpasset i anlægget.

Jeg har IKKE været aktiv dernede i mange, mange år, men jeg kan se, når jeg besøger NMJK, at ideerne bliver udbygget og forbedret og den drøm vi havde i starten er nu virkelighed, men stadig plads til ændring/forbedring. Det tager jo tid.
En inspirationskilde til ideer var dengang Guldbæks mange billeder og tegninger af huse, mindre industrianlæg og fabrikker han lavede i næsten arbejdsmæssig øjemed (han var fabriksinspektør) som så blev tilpasset.
En anden inspirationskilde var "Danmark set fra Luften" (Balslev), hvor der næsten altid tydeligt kunne ses stations- og havneanlæg og det oveni købet i farver. Af tidsskrifter var der jo kun signalposten, men heri masser af tegninger. Og da det var ved at stoppe, måtte vi selv finde noget. Og så kunne vi jo lige så godt dele med de andre og det blev til et tidsskrift, der stadig køre. Og bl.a. her blev der udgivet en masse særskrifter med ideer fra virkeligheden til modeljernbanen.

Idag er der jo MASSER at hente på nettet uanset hvilken epoke man har valgt og heldigvis også mange muligheder for at købe den nationalitet man nu ønsker. Modeljernbane er i min optik virkeligheden tilpasset i den valgte størrelse.

Herunder lidt af MIN inspiration fra virkelighed og til model:

Københavns 2nd Banegaard, Post 2 ca. 1910
[image]
Foto Danmarks jernbanemuseum©
[image]
[image]
Det samme i 1:87, foto og model Steffen Dresler©, NMJK anlæg.

[image]
Og sidst i størrelse 1 (1:32), foto og model Steffen Dresler©

Sidst, det er et flot Benzinanlæg du er ved at lave, får vi det færdige resultat at se?

Også god St. Bededag og weekend til dig - og alle andre selvfølgelig.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler.

Inspiration

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/4 2018, 22:54 (2189 dage siden) @ frank
redigeret af Claus E. Hansen, 27/4 2018, 23:07

Tak for kigget og inspirationen, det er bestemt ikke hverdagskost, at der i et forum som her bliver vist fotos hjemme fra privaten.

Håber selv at kunne få plads til noget tilsvarende på et tidspunkt, det er ramt virkelig godt tankanlægget her.

Mvh
Claus

Inspiration

af race, 30/4 2018, 11:41 (2187 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Frank (og andre interesserede)

At hente inspiration i gamle billeder, er både en god ide, samt en spændende udfordring.

Vi har forsøgt os lidt med Røglevejen trinbræt fra Langelandsbanen, I kan følge processen på Spor1NYT.dk.

Med venlig hilsen
Lis og Arne

Inspiration

af Claus Nielsen, 2/5 2018, 13:58 (2185 dage siden) @ race

Kære alle
Tak for et dejligt billede af tankanlæg - både i 1:1 og i model. Og Arnes trinbræt er en perle!

Jeg har også benyttet de mange luftfotos i det Kongelige Biblioteks samling til modelinspiration. Legetøjsfabrikken i Langeskov har været inspiration til den bakelitfabrik jeg har lavet til mit Nystrup Grus-anlæg. Selvom jeg kun kunne bygge et lille hjørne af bygningen, var luftfotoet (sammen med et besøg på den nedlagte fabrik) til stor hjælp.

Se billede af legetøjsfabrikken på dette link til min blog.

På mit modulanlæg endte bygningen med at se sådan ud:
[image]

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak