Heljan, små huse til en stor hobby, hæfte

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/4 2018, 22:08 (2201 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 8/4 2018, 22:26

Vil gerne benytte lejligheden til at slå et slag for det nye hæfte her. Der er forskellige meninger om nogen af Heljans modeller af huse gennem tiden, men uanset hvad, så er mange af os blevet flasket op med Heljans modeller af danske huse gennem barndommen.

Mit første elektriske tog var fra LIMA (det var nemlig det der var råd tid), og der gik ikke lang tid før nogen af Heljans danske huse fandt vej til anlægget, når det skulle stilles op. Og den røde blokpost vidste jeg ikke havde forbillede i en fra Københavns Hovedbanegård. Eller den moderne, der havde forbillede i den nye i Nyborg. Mht. Strandby er der skævet til Dræby på OKMJ. Og en meget interessant ting, fx at PIKOS "EDEKA" er fremstillet af Heljan med moderne forme. Og ja, det er den røde bygning der minder en del om Heljans landhandel, og som med få ændringer kan laves om til fx en landbrugs.

Alt dette og meget mere står der beskrevet i rigt mål i hæftet, som jeg godt kunne forestille mig snart bliver udsolgt. Mit blev i øvrigt købt i den lokale banegårdskiosk.

Og så er det jo to solide forfattere der har skrevet det, og som også er lidt aktive herinde indimellem.

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak