MAK fra HELJAN

af Svend B J @, torsdag 30. november, 2017, 23:52 (48 dage siden) @ Svend B J

Fra 1953 til 1957 byggede MaK 95 stk. lokomotiver til forskellige privatbaner fordelt på 29 stk. type 600D og 51 stk. type 800D samt 15 stk. V 65 til Deutsche Bundes Bahn. Fælles for denne gruppe var en længden på 10.600 mm og at lokomotiverne ikke have solskærm over frontvinduerne. Tallet i typebetegnelsen angiver motorens størrelse i hestekræfter.

Fra 1957 forøgede MaK længden til 11.360 mm og fra 1957 til 1966 bygge MaK i alt 150 lokomotiver fordelt på 19 stk. type 600D, 21 stk. 650D, 42 stk. 800D, 33 stk. 850D, 21 stk. 1000D og 14 stk.1200D. Alle lokomotiverne i denne gruppe havde solskærm over førerrumsvinduerne. Lokomotiverne var bygget over et modulsystem og var derfor bortset fra nogle enkelt detaljer (luftbeholdere, sandkasser og udvendigt gelænder) og farver helt identiske. Heljans kommende model tilhører denne gruppe på 150 lokomotiver.

Gruppen af 150 lokomotiver kan overordnet inddeles i lokomotiver med skorsten indvendig i førerrummet og lokomotiver med udvendig skorsten. I Danmark fandtes der kun et lokomotiv (HFHJ M11) med udvendig skorsten. I modsætning til Tyskland hvor alle lokomotiver med undtagelse af seks varianter havde udvendig skorsten, også T23 og T24 leveret til NBJ i Sverige havde udvendig skorsten.

Heljan har altså valgt en grundmodel som gør det muligt at udsende alle danske varianter, og et stort antal tyske.

Venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen alias M0 568

.
Tak for oplistningen!
Der skal vist lige kigges nærmere i denne bog

[image]

Spørgsmålet er så, hvor mange kompromiser den enkelte modelbanemand vil acceptere. Eller om Heljan tager højde for detaljerne (gelænder, vindue i dør på Østbanen M10 m.m.)

.
.... og om modellen bliver modulopbygget. Den viste udgave ser da ud til at have udvendig skorsten:

[image]

--
Svend
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen