Teakfarve

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 31/10 2011, 20:34 (4533 dage siden) @ Winther

Jeg giver en lys grundmaling med airbrush 0,4 mm dyse. En blanding af Humbrol nr 7 + 9 + 18. Jeg eksperimenterer med blandingsforholdet, men den må godt have et meget svagt orange skær. Derefter skiftes dysen på airbrushen til 0,2 mm. Nu blandes en smule nr 10 i farven, og ved at styre airbrushen langs en lodretstående lineal (vinkel) sprayes et tyndt lag på få af brædderne. Så tones lidt mørkere med nr 10 og andre brædder gives en gang. Og sådan fortsættes. Det er vigtigt med en airbrush med dobbeltaction. D.v.s. at luftmængden reguleres ved et tryk på knappen og farvemængden ved at trække knappen tilbage. På min kan jeg forudindstille hvor langt knappen kan trækkes tilbage og dermed kommer jeg ikke til pludselig at give for meget farve. Når jeg er tilfreds - og helst skal jeg standse lidt før, for jeg har det desværre med at overdrive, for det ser anderledes ud i "kampens hede" end når farven er tør, og man stille og roligt betragter sit værk. Når farven er helt tør pensles en meget tynd mørk blanding (lidt mørkere end de mørkeste brædder) ud over hele modellen. Når det er næsten tørt gnider jeg det af med en blød klud. Farven bliver siddende i rillerne og langs listerne. Er der ikke farve nok pensles en ny gang tynd farve på og tørres af når den igen er næsten tør.
Hertil er jeg nået med CV-vognen. [image]
Jeg venter på litrering og inden den får en efterfølgende lakering med airbrushen, blank på en ny og en blanding af mat og satin ved ældre udseende.
[image]
[image]
Ved slidt udseende er min grundfarve mindre orange og forskellen på de enkelte brædders farve er mindre.
Denne proces er ikke industrivenlig, men en kombination af spray og tampontryk kan måske give spændende resultater.
m.v.h.
Jan-Eddie


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak