Digital modelbane i Århus.

af Helge, 22/7 2017, 10:45 (2464 dage siden) @ Togmanden fra Hjørring

Hej Peter.

For det første:
jeg negligerer ikke togbanen i Hadsten. På mange måder er det en flot bane og der sidder en lille, meget dygtig gruppe modelbanefolk og arbejder meget med den. Men den er, så at sige, kommet til verden på et forkert tidspunkt og resultatet er, at den er analog og at materiellet og landskabet er tysk.
Under den store ombygning forrige år, kunne de have valgt at ændre på det, men i stedet valgte de at udbygge udelukkende skyggebanegården. Alt andet ville have været meget mere resourcekrævende, men jeg mener alligevel, at det var en forkert beslutning.
Banens drift er i øvrigt baseret på frivillig arbejdskraft og det vil altid være en svaghed.

For det andet:
jeg har udtrykt mig forkert, hvis det har efterladt det indtryk, at det sociale aspekt kun er i billedet, fordi vi ikke kan komme udenom det. Både min kone og jeg har i mange, mange år engageret os i at hjælpe familier og enkeltpersoner, der havde behov for det og vi har også kunnet se, at det har gjort en forskel.
Det er bare ikke meningen, at modelbanefolk, der engagerer sig i banen (og nu er vi da nogle stykker) skal føle, at det er derfor de selv er der. De er der naturligvis for at arbejde med modeltog. At vi så samtidig kan hjælpe nogle unge mennesker med at få bedre tag i arbejdsmarkedet og at vi - igennem Broen-Danmark - kan medvirke til at give en masse børn et godt fritidsliv, kan ingen vist have noget imod.
Selve modelbanen skal etableres som en fond. Den skal ikke have private penge og den skal styres af en daglig leder og en bestyrelse. Der er ingen, der bliver rige på den bane, men kan den lave arbejdspladser, give folk en god oplevelse, hjælpe nogle mennesker og være en spydspids for modeltog i Danmark, har den nået sit mål.

Selv går jeg ind i arbejdet som entreprenør. Det er mig, der skal sørge for at drive arbejdet fremad og samle trådene. Jeg håber naturligvis, at bestyrelsen derefter vil ansætte mig som daglig leder, men det har jeg faktisk ikke indflydelse på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak