Avatar

Noget om vægt

af Futfar, Kajerød, 10/6 2017, 16:41 (2502 dage siden) @ Gæst
redigeret af Futfar, 10/6 2017, 17:02

Kære Gæst..
Det var med fuldt overlæg, at jeg sluttede mit indlæg med en henvisning til vægten af et modellok. Og her kan vi fint medtage vægten af vogne, ligeså. Og jeg blev så ikke skuffet, for der er jo så stærkt divergerende meninger om den korrekte vægt;-).

Langelandsbanen har helt ret i sin udregning, når han kommer frem til en skalatro vægt på 182,2 gram.

Men hvis vi tager hans udregning på et ME-lok, hvor mange vogne tror du så at et modellok med så ringe en vægt, vil kunne trække? Jeg kender ikke svaret, men jeg fornemmer, at det dårligt nok ville kunne trække sig selv, uanset hvor mange hæfteringe man så end udstyrer loket med.

Modelfabrikanterne udfører ganske nøje beregninger hvad angår lokets motorydeevne, lokets vægt, tilsammen dets trækkraft. Der indgår flere andre parametre, men lad os vende tilbage lokets vægt. Langt de fleste modelloks tilføres en ekstra vægt, netop for at øge trækkraften, for uden ekstra vægt - samt i visse tilfælde med monterede hæfteringe - vil trækkraften være yderst ringe. I den sidste ende, drejer det sig om, at loket kan "få fat i skinnen" med størst mulig - rimelig - belastning på krogen!

Min erfaring viser, at det sjældent er motorens ydeevne der begrænser lokets evne til blive hårdt belastet, det er lokets vægt - og dermed evne til at "få fat i skinnen", måske fordi det vejer for lidt, og så kommer der jo hjulslip:-|.

Så vær du glad for, at et lok vejer det det gør, ellers var det nok ikke mange togstammer du kunne trille rundt med:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak