MX fra McK

af Søren Johannessen, Århus, 8/6 2017, 19:36 (2486 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej
En hurtig sammenligning med tegningen i MM 8 passer målene, den kan ikke være meget for høj.
vh
Bent Larsen


Hej Bent
MM8 ? - tyskbygget Mx ? ;-) - nå, spøg til side...
Når jeg sammenligner højden på min Heljan Mx (AC) med tegningen på side 115 i MM5, er den ganske rigtigt ca 3 mm for høj, svarende til ca 6%. Eller 26 cm ude i virkeligheden.
Tegningen kan selvfølgelig være forkert.
Ikke fordi de 3 mm spiller nogen rolle for mig, men for nu at være pedantisk... :-)
Mvh
Søren

Mine målinger er foretaget på Heljans Mx 1011, og som tidligere nævnt, AC-udgaven.
Jeg har målt 51,6 mm fra s.o. (skinneoverkant) til top af rilleudstødning.
På min udgave af tegningen i MM5 er samme mål 48,5 mm.
Altså en difference på de tidligere nævnte ca 3 mm.
Tegningens l.o.p. (længde over puffere) er 210 mm, hvilket svarer til 18,27 m i 1:1, men burde korrekt være 18,33 m, hvilket ikke er mere end 0,3% galt. Denne kontrolmåling viser at tegningen i hvert fald ikke er blevet reproduceret forkert i bogen, men beviser selvfølgelig ikke at tegneren ikke har tegnet højden af lok'et forkert. Jeg har desværre ikke adgang til originalens højde, så jeg direkte kan kontrollere.
Nogen der har en originaltegning ? :-)
Mvh
Søren

PS målingen er foretaget ved at stille lok'et på en stump spor på en plan overflade, lægge en klods vandret oven på rilleudstødningen, og måle højden til oversiden af denne, fra den plane overflade, med en skydelære. Det målte fratrækkes så tykkelse af klods og fratrække højde af spor til s.o.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak