Godt

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2017, 20:20 (2486 dage siden) @ UTJ

Disruption (det er jo blevet et buss-word på moderne dansk, nok fordi der ikke sker en dyt nyt i dk) har allerede fundet sted i modelbanebranchen.

1) produktionsomkostningerne har ændret sig markant med digitalisering af designprocessen. Man kan designe pr distance og det er muligt at producere i meget små serier, da samling af modeller i høj grad er håndarbejde. Der er intet der tyder på robotternes indtog i den proces foreløbig.

2) kundegrundlaget har oplevet et skift. fra mange kunder med mindre samlinger til færre, hvoraf nogle har virkelig store samlinger af modeltog. Dvs produktion til drømmenes modeljernbane. Jeg vil vove den påstand at modeller i stigende grad ophober sig hos et antal ivrige samlere og i stadig mindre grad ruller på modelbaneanlæg. Det giver volumen i mange varianter i små oplag og kombineret med ændrede produktionspriser kan man få økonomien til at løbe rundt.

3) overalt i Europa ser vi con amore investorer i modeltog. Det er godt for udbuddet. Vi havde ikke set Lenz lancere modeller i 0 eller LS modeller med deres store udbud. Det har vi også set i DK og der er altid godt.

4) højere grad af kundeaccept af at konstruktioner ikke altid er helt optimale i forhold til en eller anden specifikation - det følger af at man producerer til en ganske amatøragtig udarbejdet semi-fælles standard. Grænsefladen til den fælles norm er simpelthen for kompliceret og der er for stor variation på begge sider af grænsefladen (bare det af folk selv lægger deres spor mere eller mindre godt er et problem). Standarder er godt, men forhindrer også udvikling, så derfor skal vi bare være glade for dette forhold, uanset at det kan give anledning til ærgrelser for den enkelte. Men man leverer ikke tilbage, for det er "MÅ HA'-modeller" som en større norsk aktør engang sagde.

Alt i alt betyder det at de traditionelle producenter er trængte, endda meget trængte, for har man opbygget en stor organisation er det svært at skalere ned. Priserne rykker sig ikke i opadgående retning. Modeltog med den nuværende udvikling vil i fremtiden bestå af nogle få "store" som bliver mindre og mindre, samt den spændende underskov af små der lever på flash collections. Det rigtig spændende er at branchen er så lille, at udbydere og især kunder ikke rigtig ved hvad de er vidende til og dermed spiller med som gode autentiske statister.


Tak for de indsigtsfulde ord. Ja, standarder kan være en hæmsko for udvikling, men gudskelov er der alligevel sket noget på modeljernbaneområdet siden 1956. Det begyndte vel med, at Märklin og til dels Fleischmann udkonkurrerede nedenstående stykke trækkraft, hvorefter det kom en formmæssigt pænere, men teknisk set ringere fætter fra den anden side af jerntæppet:

[image]


... og modeljernbanefolket har også ændret sig (eller har det?):

[image]
(KF-S/DJM)


Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Turen går til Moskva, Skt. Petersborg & den transsibirske jernbane

Turen går til Moskva, Skt. Petersborg & den transsibirske jernbane
Pris 151 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak