"Modellbahn-Weise" i Thüringen, STORT rejsemål?

af Steff, 15/4 2017, 11:47 (2565 dage siden)

En ganske anderledes modeljernbane, verdens største siger de selv?

I denne uge var jeg og ”the 1 I have 2 obey” i Thüringen (ex DDR S for Harzen) af ”filmtekniske” grunde og fruen havde bl.a. fundet dette omtalte modeljernbaneanlæg i vores søgen efter ”noget Spor 1 salg”. En ca. ¾ times kørsel fra NE for Weimar i en ganske lille by benævnt Wiehe, fandtes dette store anlæg, fordelt over tre nok tidligere fabrikshaller. Udenfor et armsignal og på P-pladsen et ”Speicher-lok”, se billedet.
[image]

De 3 haller kan nok beskrives som noget overvældende og især H0 anlægget er svært overskueligt. Det hele selvfølgelig med DR som forbillede (altså periode før 1989) kørende modeller fra PIKO, TILLIG, ROCO samt noget muligvis lidt Fleischmann moderne, bl.a. ICE. Landskabet med historiske bygninger og slotte fra området, bl.a. AW Meiningen (damplokomotiver), slotte som Wartburg (Eisenach) mv. MEN det er (bandeord) svært at se detaljer, når landskabet ikke lige ligger rundt om anlægget og et par meter ind. Det i den midterste 3. del er svært, da anlægget er bygget rektangulært ca. 25x10 meter. Så når der falder noget af, afsporinger eller hvad det nu kan være, SKAL man op og ligge på en langsgående ”hængekran”, der kører langs over hele anlægget på en skinne i hver side. Der er masser af detaljer, men som sagt svære at se. Men når man tænker på hvormange tog der kører er det fantastisk er det er næsten støjfrit!

[image]
[image]
[image]


Hal nr. 2 er et LGB anlæg med HSB som forbillede med ”Brocken” og stationen ”Drei Annen Hohne” og lidt Bw Wernigerode. Her er det togene og ikke udsmykningen der er i fokus.

Den ene 1/3 del af hal 3 er (på tværs) et gevaldigt spor TT anlæg, men mere moderne udlagt, her også med ”vestlige” byer.
Den næste 3. del er efter min mening malplaceret, nemlig kinesisk med en visning af den udgravede såkaldte ”Terrakotta hær” i ca. (tror jeg) 1/3 til 1/4 størrelse, altså STORT. Hvad denne udstilling bestiller her ved jeg ikke, men der er jo noget kortere dertil end til Kina!

Den sidste 1/3 er igen LGB, men denne gang helt amerikansk. Enormt med bjerge, broer, floder, skal opleves.
[image]

Langs væggene er der udstillet modeller i H0 eller TT, tydeligt sponsereret af ROCO, Tillig eller hvad ved jeg. Men der er også et skinnestreng med noget fantastisk flot hjemmebygget?? Spor II ”Orient-Ekspress”, trukket af en BR 41. Dette kunne synes som lidt sponsorat fra VSOE.
[image]
[image]


Altså, hvis man ER i området kan man se dette anlæg ”Modelleisenbahn-Wiehe”. Der er ingen udslag af bøger eller andet. På første sal et lille cafeteria. Der er ligeledes mellem hal 1 og 3 et legeland, lidt a la det man finder på Danmarks Jernbanemuseum.

Med venlig hilsen
Steffen DRresler;-)

NB: Husk nu, at det ”Thüringske køkken” foruden diverse ”topfe” også indeholder en mængde variationer over temaet ”Thüringer Bratwurst mit Sauerkraut und Salzkartoflen”. Og så en stor mørk øl dertil!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak