Slæbesko

af Søren Johannessen, Århus, 22/3 2017, 13:35 (2563 dage siden) @ nb

Hvad er forskellen på en Heljan-slæbesko og en Roco? Bredden?
VH
Niels


Ja, bredden er forskellig.
Bredde x længde for sammenlignelige typer er f eks ca:
Roco 8 mm x 46 mm
Heljan 6 mm x 49 mm

Men begge fabrikater har en udformning, som jeg har konstateret problemer med i flere sammenhænge, nemlig at de er opbygget med en ca 0,5-1,5 mm bred plasic-kant på begge sider af selve metal-slæden. Undersiden af denne kant ligger ca i plan med metal-slæden, men kan ligefrem rage nedenunder slæden. Det bevirker at det i visse situationer under kørslen, kun er plast-siderne af slæden, der får kontakt med punt-kontakterne (plast-kanterne løfter metal-slæden fri), oftest ved sporskifter, englændere eller drejeskiver. Og det medfører selvfølgelig afbrydelser i stømforsyningen.
Jeg har med held skåret/filet kanterne ned (i ca 45 grader, set på tværs) i hele slædens længde, men det er besværlig at gøre nøjagtigt, men forbedrer strømaftagningen væsentligt.
Märklins egne strømaftagere består som bekendt udelukkende af metal-slæden, uden plasic-kanter, og det er faktisk en langt bedre konstruktion.
Jeg forstår ikke hvorfor de to fabrikater ikke har lagt sig tættere op ad Märklins konstruktion, for det er ikke raketvidenskab at finde ud af at plast-kanterne giver strømoptag-problemer.

Mvh
Søren


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak