Dlll

af Steff, 24/2 2017, 11:01 (2617 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kære Claus

Du kan ikke bruge den omtalte tegning til noget andet, end at man kan få et indtryk af, hvordan en D I/II/III cirka så ud ved leveringerne. Men det er jo også kun en skitsetegning og den udgiver sig jo heller ikke for at være en tegning i den forstand. Og det gælder ALLE skitse tegningerne i bogen.

Type D III var i bund og grund en lidt forstørret D I og havde derfor anderledes og større dimensioner end D I. Ristearealet var blevet forøget fra 1,79 m2 til 2,05 m2, hvilket gav et mindre kulforbrug. Den lidt længere fyrkasse gjorde, at lokomotivets ramme var blevet forøget med 200 mm. Kedlens diameter var ligeledes forøget fra 1400 mm til 1550 mm og indeholdt i alt 208 stk. røgrør med en diameter på 42,5/48 mm. Rørlængden var reduceret fra 3860 mm til 3654 mm p.g.a. den længere rist og dermed fyrkassens længde. Kedlen var således ikke ombyttelig med hverken kedler på D I eller D II. Kedlens centermål fra midte kedel og til overkant skinne var på 2285 mm mod 2210 mm for D I og D II. Kedlen var lukket med en spids røgkammerdør.Førerhusets højde var i forhold til D I og D II forøget fra 2400 mm til 2525 mm.
Selvom leveret uden overheder, var dampmaskinen dog forsynet med rundglidere som D II. Cylinderdiameter og slag var det samme som for D I og D II nr. 842- 851.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Dlll - Uffe B. Pedersen, 24/2 2017, 09:31 [*]
    • Dlll - Claus E. Hansen, 24/2 2017, 10:45
      • Dlll - Steff, 24/2 2017, 11:01
        • Dlll - Claus E. Hansen, 24/2 2017, 13:09
    • Dlll - Claus E. Hansen, 25/2 2017, 10:57
      • Dlll - Uffe, 25/2 2017, 20:59
        • Dlll - Uffe, 25/2 2017, 21:01
    • Dlll - El Capitan, 2/3 2017, 00:50

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak