Hjælp til Tikøb R maskine ?

af nb, 13/2 2017, 02:00 (2601 dage siden) @ Lebæk

Hej. Så vidt jeg husker er der ikke meget arbejde på selve maskinen. Overdelen skal lige skrabes og files lidt indvendig - det viser sig, når den skal anbringes. Der sidder en slags holder, der ligesom bærer gangtøjet over/bag cylindrene. Denne holder forhindrer overdelen i at komme på plads, den støder mod fodpladerne og skal fjernes, hvilket ser svært ud, men er det ikke - jeg husker ikke lige, hvordan jeg gjorde, men det viste sig at være nemt. Bagkedlen er løs med fast førerhusbund. Når den originale overdel afskaffes, taber modelle meget i vægt, og hos mig, AC-kører, betød det megen mistet trækkraft. Jeg har så foret førerhuset under vinduer og i tag med tynd blyplade, for at få lidt bagvægt, det hjælper, men mere ville være fint, men ikke muligt nu, maskinen er færdig (det var først, da den var samlet, at vægten afslørede problemet med at stå fast på stigninger). Hvis du kan, så lav bagkedel (og gulv) i metal/bly, eller fjern noget af bagkedlen og erstat med metal/bly inden samling, sav for eksempel noget af toppen og byg den op i bly, der nemt kan tildannes, lav en skabelon, før du saver itu. Et af de drilske punkter er at montere bagkedel og gulv i førerhuset - i korrekt højde. Nedefra skrues en tynd, selvskærende skrue op gennem modellens originale montagehul til overdelen. Skruen rammer i bagkedlen, ingen sag når den er af kunstharpiks, men får du den erstattet af noget metal - bly er blødt - så er der en opgave at løse her. Men metal giver vægt, og det er godt her, for trækket sker på bagakslen. Tenderen er det største arbejde, for den er fireakslet. Der skal på en eller anden måde laves en undervogn. Jeg husker, at der var medleveret nogle vinkler med kobberbelægning, men dem kunne jeg ikke bruge. Jeg lavede aksellejer direkte i tendervangerne, ikke slidstærkt, men holder forhåbentligt mange år med god smøring. Strømoptag sker i tender, hvor dekoderen (AC) sidder. Strømoptag på alle fire hjul i hver side, og kan du affjedre de to midterste, så er det en god ting, af hensyn til kørsel og strømoptag.

VH Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak