Mck`s valg af rød farve

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2017, 14:27 (2638 dage siden) @ Lennart H

Hvad synes i om den farve Mck har valgt til de designrøde Bg, Ag, Bdg vogne? Jeg syns de ser hamrende flotte ud med den meget lyse farve, som om de er nymalede. Alligevel syns jeg at Heljan har ramt mest rigtigt med deres B vogne. Jeg ved godt at vognene i togstammerne havde forskellige nuancer, alt efter hvor længe det var siden de blev malet, men egentlig syns jeg Mck`s røde farve er for lys når de bliver sat sammen med Hejlans B vogne.
Jeg håber lidt på at Bn vognene rammer Hj farvekode.
Hvad mener i ?

Hej Lennart,

Uden at være ekspert på området, mener jeg, at du har ret. Det er rigtigt, at vognene i togstammerne havde forskellige nuancer, alt efter hvor længe det var siden de blev malet, men hvis en producent vil gengive en sådan mere eller mindre vejrbidt, afvasket og afbleget vogn, så synes jeg, at modellen også skal se ud som en mere eller mindre vejrbidt, afvasket og afbleget vogn, dvs. være halvmat og slidt. Her kan en anden farvenuance end "nymalet" være et godt grundlag for videre raffinering og patinering af en model, men er man ikke indstillet på at gøre dette ekstraarbejde selv, vil modellen - som stort set alt andet modeltog - fremstå som nymalet "ud af æsken". Stiller man en sådan "nymalet" Heljan-vogn (i den korrekte RAL-farve) op ved siden af en nymalet McK-vogn (i en forkert RAL-farve), vil begge vogne fremstå med samme fine nymalede overfladefinish - hvis man altså ikke selv efterbehandler én af vognene jf. ovenstående. Er nuanceforskellen på de to vogne meget lille, ja næsten usynlig, så kan man jo nok undlade efterbehandling, i og med at lakkens slitage i virkeligheden sker over lang tid, hvorved en vogn godt kan fremstå pæn og relativt nymalet, selv om den har et par år på bagen, men er nuanceforskellen på de to vogne større og mere markant, så ser det forkert ud, hvis begge modellet fremstår som nymalede. Så frem med patineringsværktøjet, hvis nuanceforskellene er for stor!

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak