Ugens tips: uge 46

af Steff, 18/11 2016, 10:03 (2710 dage siden) @ Bent Larsen

Kære alle
Dette forum er efter min opfattelse et sted, der er beregnet for menings- og erfaringsudveksling, nyheder, orientering, spørgsmål etc., det hele i emneområdet modeljernbane eller relaterede emner. Alle andre emner man ønsker at diskutere eller ytre sig om, finder sted på andre fora, eller på de såkaldte sociale medier. Men i dette tilfælde føler jeg, at jeg selv vil gøre en undtagelse, emnet taget i betragtning.

Her er et emne om nyheder fra DMJU blevet til noget om at kunne stave, ordblindhed i dette tilfælde. Dette har efter min mening intet som helst at gøre på dette forum og jeg kunne have håbet på, at en moderator havde grebet ind. Men det er jo nok dansk, lige se tiden an og det er vel i princippet heller ikke så ringe endda.

På en lille avis i det sydsjællandske har redaktionen gennem tiderne modtaget nok efterhånden i tusindvis af henvendelser om jernbaner, stort og småt. For 30 år siden kunne jeg smile lidt engangimellem over en henvendelse, for jeg forstod den ganske simpelt ikke. Derfor i dialog og spørge og derigennem opdagede jeg/vi, at masser mennesker havde et staveproblem. Ikke noget jeg havde kendt til før i mit arbejde. Men her dukkede det altså op, fordi vi havde en fælles interesse, jernbaner/model jernbaner. Og spørgerne følte sig trykke ved at skrive. De fik et svar vedr. det adspurgte eller svar på en kommentar og det var INDHOLDET der talte og ikke stavningen. Og der er RIGTIGT mange, der har en ”staveopgave”, læg mærke til, ikke et problem. Men det er jo først nu, at det kommer frem i det skrevne. Og heldigvis er det fuldstændigt accepteret. Vi har jo ALLE et og andet, ikke sandt?

Desværre var der nogle der kaldte os idioter, debile osv., hvis de ikke var enige i vores skrevne. Altså, det tog en lidt mere personlig vending, gik efter manden og ikke bolden. Og det er noget der tog til, efterhånden som mail funktionen kom til, men dog stadig med skribentens navns nævnelse. Og det er sikkert medvirkende til, at ”tonen” aldrig blev perfid.

Men nu, hvor man kan dække sig bag et synonym er det helt galt. At det stadig bliver tolereret forstår jeg ikke og jeg er her fuldstændig ligeglad med, at man er bange for konsekvenser hos ens arbejdsgiver etc. Det er tilladt at ytre sig, men indenfor lovens grænser og med det ansvar, man påtager sig selv.

Så kære DMJU´er og andre, på godt jysk ”Blyw we”, i har intet at skamme jer over! Og husk på;

- den der skriver laver fejl
- den der skriver meget, laver mange fejl og
- den der ikke laver fejl, bliver kritiker.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Der er helt sikkert flere fejl i ovenstående tekst, men jeg håber man forstår indholdet!

NB: JEG vil savne eventuelle DMJU kommentarer, nyhedstips etc., så tænk lige over det igen, please!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak