Hobbymesse i Rødovre Hallen...!!!

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/11 2016, 02:53 (2719 dage siden) @ Torben Z.

Besvärligt att ta sig dit, men det kan inte skyllas på mässarrangören utan snarare på Skånetrafiken ................

Ja, Øresundsregionen hænger tilsyneladende ikke samme billet- og prismæssigt.

Det afhænger vistnok af øjet, der ser.

Jeg undrede mig også over, at jeg ikke kunne få rejsens pris imellem Malmø C. og Rødovrehallen oplyst på www.rejseplanen.dk :-(

Mystisk. Det virker udmærket for mig. Alle priserne er der. Har du ikke bare undladt at klikke på "Over Øresund?" ude til højre i skærmbilledet? København - Malmø er jo en international rejse mellem Danmark og Sverige over Øresund (husk pas). Den øvrige del af Rejseplanen.dk er for indenlandske danske rejser.

I og med, at Øresundregionen hænger sammen billet- og prismæssigt, kan Øresundsbilletten bruges både i togene og lokalt med busserne i både Malmø og København. Det fuldstændig ligesom ved billetter til indenlandske danske rejser over takstgrænserne. De indenlandske danske DSB-billetter er forsynet med omstigningsområder, enten i form af zonenumre eller bogtaver, og Øresundbilletterne er forsynet med omstigningsområder i form af bogstaver. Det eneste, rejseplanen.dk ikke oplyser om, er i hvilket omstigningsområde og ved hvilken station, Rødovrehallen ligger, men det gør den heller ikke ved indenlandske danske rejser, og det kan naturligvis være et problem. Men hidtil har trafikselskabernes teknikere vel syntes, at rejseplanen er god nok uden disse ret vitale oplysninger, som man så må finde på et separat kort som f.eks. dette.

Er man i tvivl, kan man også prøv at google "Øresund billet", så får man flux dette, så har man DSBs Øresundsafsnit lige ved hånden. Det er meget nemt. Ligesom DSB har formentlig Skånetrafikken på sit site et afsnit om rejser over Øresund. Der er i hvert fald mange, der kan finde ud af at købe billet fra Malmø til København H, så Malmø - Rødovre burde ikke være det helt store problem. Man støder helt automatisk på Rødovre eller Islev station, når man leder efter en station i nærheden af Rødovrehallen.

Løsningen er måske at købe en billet til København H. i Malmø, og så købe en billet til Rødovrehallen (betalt kontant i dKr.) i bussen.

Hvorfor dog det? Det er dyrere. Det er smartere at købe en Øresundbillet fra Malmø til f.eks. Rødovre eller Islev station (i omstigningsområde DG), der ligger nærmest ved Rødovrehallen. Det er lidt ligesom man køber en billet til København H, når man skal i Tivoli. Den optimale løsning ville være, at DSB og SKånetrafiken benyttede den samme type elektroniske betalingsmiddel, men det er en enorm investering og dermed en politisk beslutning, som ingen politikere har villet træffe i de snart 20 år, samarbejdet om Øresundsbilletterne har eksisteret. Det ville ellers være smaddernemt, hvis man ved rejse fra f.eks. Genarp til Rødovrehallen bare kunne checke ind og ud med sit Rejsekort eller sin mobiltelefon med NFC-chip, men der er jo desværre nogle bagstræbere, der hellere vil have et halvautomatisk system, hvor man skal bøvle med zonekort, billetautomater og hvad ved jeg. Så kan man jo også bedre opretholde tilfredsstillelsen ved at kværulere over et system, der er småvanskeligt at finde ud af. Check ind, check ud.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen
Pris 490 kr.

Læs mere

MJF Forum

No feed

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak