Sporbygning i skala N

af cslundsten, 27/9 2016, 18:05 (2767 dage siden) @ Erik Olsen

Mht. flangestørrelse på lokomotiver, så er det vel efterhånden kun det ældre materiel som skaber problemer. Jeg fandt ud af at det var rimeligt nemt at købe de nyeste Atlas GP7 og udskifte overdelen med en af de ældre jeg har. Men det er naturligvis ikke altid at det går så nemt.

Det er lidt mere speget end som så. Jeg begyndte for nogle år siden at bygge anlæggets første sektion, som er noget industri der er lidt perifer i forhold til resten af anlægget. Så det var en glimrende prøveklud - hvis nu det ikke kom til at fungere alt for pålideligt. Industrisektionen blev bygget med Micro Engineering code 40 flexspor og håndbyggede #4 og #6 sporskifter. Og sporskifterne kom - trods diverse "indlæringsrelaterede udfordringer" - til at fungere ganske fint.

Men flexsporet gav problemer med lokomotivflanger. Ikke kun "gamle" lokomotiver med også helt nye Atlas-lokomotiver. Og da de netop er en væsentlig andel af flåden var det ikke acceptabelt. Jeg spurgte på nettet og nogle rapporterede at de ikke havde problemer og havde kørt med det i mange år! Jeg prøvede derefter at udfritte Micro Engineering og de mente at det måske var fordi deres støbeform var blevet slidt så befæstelserne blev større.

Hvorom alting var så havde jeg valget mellem at dreje flanger ned eller at file befæstelserne ned. Begge dele kan selvfølgelig lade sig gøre (og jeg har prøvet begge) men jeg besluttede at når jeg kunne bygge sporskifter kunne jeg vel også bygge resten! Og det gør jeg så. Og faktisk ser det hjemmebyggede spor mindre bastant ud så jeg er ikke ked af den beslutning. Nu mangler jeg så bare at beslutte om jeg skal ombygge flexsporet til hjemmebygget eller jeg skal file befæstelserne ned. Det bliver nok det sidste - der er rigeligt andet spor der skal bygges...

Mvh
Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak