Påskrifter

af peterw, 17/9 2016, 16:38 (2777 dage siden) @ Daniel Fage Vilaume

Hej Daniel,

jeg er ny inden for modeltog verden, i tidens løb har jeg fået købt mig nogle danske lokomotiver i HO 1:87, men jeg vil gerne have nye nummer ( påskrifter) på dem.
jeg har undersøgt at købe påskrifter hos evt skilteskoven, men jeg syntes det bliver alt for dyrt, hvis jeg skal have ca 50 påskrifter.


Der er også en hel del påskrifter at få fra km-text - har du kigget på deres hjemmeside? (http://www.km-text.dk) Jeg mener deres "standard pris" er 50 kr/pakke. De sælger ikke direkte til private, men mange forhandlere har eller kan skaffe deres ting.

Så spørger jeg, er det muligt at man selv kan lave påskrifter ?
hvad kræver det af udstyr, computer program, printer type, samt papir af en rat påskrifterne skal laves i


I princippet kan man godt lave sådan noget selv - det er dog også et stort arbejde...

For det første er det ikke trivielt at få fat i de korrekte skriftsnit / fonte - dér ved jeg at km-text oprindelig har lavet et stort tegnearbejde og reelt har korrekte typer for alle DSB tidsaldre.

For det andet kan du ikke umiddelbart bruge din egen "hjemmeprinter" (inkjet/laser) da den ikke kan skrive med "hvid farve". Hvid laves på disse printertyper altid ved at farve noget andet udenom på et hvidt underlag... Der findes selvfølgelig også dekal-papir der er "hvidt", men det betyder at du skal "ramme" farven dit materiel er malet med i forvejen... Ikke nogen let opgave.

Hvis du vil have en printer der kan printe med hvid farve findes disse så vidt jeg ved kun fra alps - og jeg er endda ikke sikker på at de kan købe fra ny længere, se f.eks. her: http://www.alps-printer.com. Sidst jeg kiggede var de rimeligt pebrede selv i halvgamle, brugte versioner...

Med andre ord tror jeg godt det kan betale sig at købe varen fra km-text og/eller Skilteskoven. :)

jeg håber der er nogle her ude i signalposten der kan hjælpe mig


- Jeg håber det skrevne gav lidt mere info og på den måde kan bruges... :) Og hvis andre har bedre ideer/muligheder end dem jeg har angivet er jeg også meget interesseret i at høre om dette!

Mvh,

Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Påskrifter - Daniel Fage Vilaume, 13/9 2016, 20:55 [*]
    • Påskrifter - peterw, 17/9 2016, 16:38

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak