måske U Hansa 4612 i Nordekspressafsporingen 1965 ? (DSB)

af Steff, 7/2 2016, 22:40 (2972 dage siden) @ h087

:-)

Hej Steff

spekulere lidt over UH 4612

kan det mon være den Uhansa der var med i den Nordekspress der forulykkede/afsporede i Roskilde. 22marts-1965

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=39069

og

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=35841

den har vel måtte undersøges i DK og blive godkendt til forsat brug

og hvis det er på CvK den er blevet undersøgt - så er det vel DSB der må stå som teknisk garant ( og derfor tilgået/afgået CIWLs danske afd i en periode fra 22marts - 13 august 1965 )

herefter er den så vel tilgået CIWLværkstedet i München måske blevet undersøgt og godkendt igen eller revideret og tilbageført til DB som teknisk garant ?

bare en tanke og spekulation !!

mvh
henning h087

PS : evt kunne UH 4612 jo også være erstatningsvogn for den WL 2 der var med i Nordekspressen i Roskilde, imens WL 2 blev undersøgt og godkendt til forsat trafik !?

foresten : hvorfor forbinder mange UH 4581 med DK, var det fordi at det var den der blev fremvist i DK da Uhansa vognene blev indsat i trafikken ?

Hej Henning!

Det har jeg faktisk ingen forudsætninger for at kunne svare på, men hvorfor skulle man få en vogn tildelt, hvis den nu ikke kan bruges i et løb? Jeg mener, altså ikke noget sikkert, at kun absolut mindre reparationer blev foretaget af Cvk Kh for at få skidtet umiddelbart kørende, en harmonika, en bandage, ledninger mv., og at UH så blev sendt til Neu Aubing (München DSG og CIWL Vk) for reparation + både m.h.t. de større RN og 6 og 3 mdr. eftersyn.
Som jeg læser det, blev en defekt CIWL vogn sat ud af drift og en ny tilgik, eller man anvendte reserven i en kort periode. Om så den gamle kom tilbage efter reparation, eller erstatningen blev, ved jeg ikke. Der er (var?) selvfølgelig lister, men hvor de er ved jeg ikke.
At en vogn blev tildelt den danske (faktisk var den danske = den Skandinaviske) division (hovedsæde i Nyborg, senere København) var jo en absolut praktisk foranstaltning, da så udgangsstationen (Stockholm eller København for WL) var ansvarlig for vognens drift og klargøring før- og efter en tur. CIWL havde et lille lager i en barak ved Belvedere og "et og andet" i Stockholm.

Det sidste m.h.t. 4581. Der var jo ikke rigtigt nogen UH´er der var DANSK (eller for den sags skyld anden nationalitet), men at en eller flere vogne kørte i nogle faste løb til og fra/gennem København. Og så blev, som du selv skriver, 4581 præsenteret i DK. Og så var der jo lige det med påskrifterne, at der på en del vogne stod SOVEVOGN på siden og måske derfor netop anvendt på de skandinaviske ruter, SHE, SIE, NE mv. Og i nogle løb var der jo op til 3 WL ved både ankomst og afgang fra København (2x Paris + 1 x Ostende).

Godnat og venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak