CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 3/10 2011, 21:12 (4561 dage siden) @ cm

Ved godt at mange sværger til brug af radius 1 for at kunne presse så meget tog, som muligt ind på en meget begrænset plads.
Men de nye modeller vi ser på markedet i disse år, bliver mere og mere nøjagtige og det må nødvendigvis give problemer i de skarpe kurver.

Forbillederne har ofte et eller andet, som hænger ned ved siden af boggierne, men de skal jo heller ikke presses igennem kurver, hvis radius kun er 50% større end vognens længde.
Diameteren på radius 1 svarer jo til længden af 3 CAE vogne. Hvis man prøver at forestille sig en halvcirkel i virkelighedens verden, hvor der kan stå 3 personvogne imellem enderne - det vil jo se helt groteskt ud.

Så på den ene side ønsker vi, at producenterne laver så virkelighedstro modeller som muligt, og på den anden side forlanger vi, at de samme modeller skal kunne køre gennem kurver, der er alt andet end virkelighedstro.

Jeg kan sagtens forstå dem, der vælger at bruge radius 1 for at for opfyldt deres ønsker om meget tog på lidt plads. Men jeg tror ikke producenterne er i stand til at opfylde både ønskerne om mere og mere virkelighedstro modeller, og ønskerne om kørsel i skarpe kurver.

Min egen CAE vogn kører problemfrit, men jeg har også valgt ikke at have kurver under 55 cm radius noget sted på anlægget. Prisen for dét er et meget mindre anlæg end jeg har drømt om.
Men for mig er det prisen værd, for jeg oplever meget færre problemer og frustrationer og meget mere glæde ved at køre med togene.

Hilsen K


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak