Mere SJ litrerings krakileri

af Rolf Berg, 3/9 2015, 00:28 (3152 dage siden) @ Lars Møller Jensen

SJ omlitrerede vognparken 1970 efter ha begyndt lidt stilsomt tidligere :
"o" , lille nul (i Bo5k = B noll fem k) forsvandt og stort V markerede toakslede vogne .
Gl F5/F5k blev FV1 (men vogne med dampvarme fik IKKE stort K ved omlitreringen .
Gl F5a blev FV2 (og 12 F5a var allerede ombygget til togvarmedieselgeneratorvogne S17d og blev SV1) . 7 F5a ombyggedes 1956 til F5b för brug på HH , den åbne perron blev indbygget og vognene fik harmonika samt sidegang for rejsendegennengang . De blev FV3 (inget K , ant dampvarmen deaktiveret/fjernet) .
Alt (? de meste af) SJ personvognsmateriel hade för 1970 (men jeg ved ikke fra hvornår en bindestreg efter vognlitra og bagved stod bogstaverne -L (elvarme) , Å (ångvarme = dampvarme) solo eller tilsammen .+
Se også linket :
http://www.jarnvag.net/vagnguide/utgangna-personvagnar
Desvärre er der en fejlomlitrering på FV2 og FV3 , et forsög at skrive en rettelse gik ikke igenem , "Serverfejl" .
SJ korte bogierejsegodsvogne Fo5a og Fo6b blev 1970 til F5 hhv F6K og senere (ved modernisering fra ca 1990) til F35 hhv F26K (kvadratmeter rejsegodsplads) .
Der har väret flere omlitreringer/ombygninger etc og man kan läse om det i de 3 böger fra Stockhoms ModellJärnvägsklubb . Personvagnar : av 30 talsmodell , av 40-50 talsmodell og av 60 talsmodell .
Og nu forstår i måske hvorfor en del svenskere taler om DSB motorvogne litra "M-noll" .
mvh Rolf Berg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak