Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 5/8 2015, 23:26 (3179 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 6/8 2015, 00:23

:-)

Hej Jan og selvfølgelig alle andre der er interesseret

først begrebet blandet tog. mener at det var i 60erne at det faldt bort, men mange blander det sammen, men et blandettog er et langsomtkørende personførende godstog ( 45 - 60 km/t ) som standsede ved næsten alle stationer og rangerede. Et persontog/eksprestog kan sagtens medfører godsvogne, som regel Il/ekspressgodsvogne samt hastervogne, men derfor er de stadig person, il, eksprestog, afhænger af hastighed, standsningsmønster. fx har Eksprestoget "Nordpilen" medført fiske, kølevogne samt andre hastervogne ( de skulle så bare være beregnet til 100/120 km/t ( dvs s eller ss mærket ) til Frederikshavn, men det er ikke skrevet op i planerne, men mere en disponering der fortages fordi det var nødvendigt !!,

( men fx landsdelsekspresstog E 85 København(Kh) - Aalborg(Ab) medførte i mange år fast 2/3 godsvogne HD/IAL vogne, F527**, F528** og I474*** : dette fra oprangeringplaner fra 1953, men var fast igennem en hel del år
F 527 : Godsbanegården(Gb) - Brønderslev(Bl) ( kommer med G 2069 til Aarhus(Ar), kobles på E 85 Aarhus(Ar) - Aalborg(Ab) og videre med tog P 919 Aalborg(Ab) - Brønderslev(Bl)
F 528 : Godsbanegården(Gb) - Hjørring(Hj)/Frederikshavn(Fh), med G 2069 og sættes på E 85 i Aarhus(Ar) - Aalborg(Ab)/Hjørring(Hj) ( denne kunne så godt afkobles i Aalborg(Ab) og kører med G 2049 til Hjørring(Hj), hvor den stod til om eftermiddagen og vidreførtes til Frederikshavn(Fh) med G 2935
I 474 : Grenå(Gr) - Frederikshavn(Fh) kom fra Grenå(Gr) med tog 642 til Aarhus(Ar) og blev sat på tog E 85 og gik med til Frederikshavn(Fh), men tog E 85 er hele tiden et eksprestog, uanset godsvogsbefordring ) -
igen et omstændigt og omfattende emne -

så vi går over til maskinbenyttelsen af de viste tog 3949 og 7781 fra Tkpl 1982V :

[image]

P 3949 hastighed 100/120 km/t og belastning 200tons* : her er maskinen en nedkassificeret MY altså en MV, hvilke numre kan findes i jernbanens database og der kan nok ses hvilke MV der var i vest i 1982, så en af dem.
bemærk også ankomsttiden 16.31 til Silkeborg

og i Silkeborg bliver MV´en spændt fra og toget/vognene overtages af en MX og skifter togart og tognummer til G 7781 hastig 80 km/t belastning 500tons* afg fra Silkeborg 17.48, altså tid nok til at sætte godsvogne på, bemærk også at toget er rubiceret som G = Godstog, men kan vel siges at være personførende godstog - og ikke blandettog, da begrebet ikke eksisterer mere, men er vel almindeligt brugt/opfattet som sådan af ikke jernbanefolk

[image]

* betyder ikke at der er 200 eller 500 tons på krogen, men er det antal tons/belastning hvormed køreplanen kan overholdes med de forskrevne maskiner og afhænger af strækningshasttighed, togkrydsninger, stationsophold og stigninger.

** F = fragtstyksgodsvogn, 527/528 vognløsnummer og ikke vognnummer
*** I = Ilstykgodsvogn, 474 vognløbsnummer og ikke vognnummer
togplaner 2, 3 og 7

mvh
henning h087

PS : der kan vel godt ses hvorfor man bruger stationsforkortelser i skrivelser mm - der bliver sparet mange anslag og bogstaver når der telegraferes eller maskin/tastaturskrives, men når man siger det udtales hele navnet, selvom jernbanekyndige ved hvad forkortelserne står for

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak