Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/8 2015, 21:30 (3158 dage siden) @ h087

:-)

Hej Jan

det bliver ganske kort, da jeg ikke er helt inde i det hele, især det nyere dvs efter 1972/74 ( der er nok at gøre med at forstå de gamle planer før de blev skematiske som denne - dvs min hovedinteresse ligger i 1950 - 1956 altså epoke 3a og epoke 3b : 1956 - 1965 og i mindre grad epoke 3 UIC 1965 - 1972/74 og derefter - men jeg skal prøve at gøre mit bedste - men på lørdag skal jeg træffe en der ved langt mere ( min læremester/underviser ) om dette - vil prøve at få ham til at skrive noget om det - men det er såvidt jeg har forstået et meget stort emne

men vi tager denne
[image]

Ar : Aarhus
3949 : tognummer
Sl : Silkeborg
7781 : tognummer
Hr : Herning

altså tog 3949 Aarhus - Silkeborg - fortsætter som tog 7781 Silkeborg - Herning

R3 er jeg ikke inde i hvad betyder, men....

så er der
Bgh : personvognslitra/2 kl personvogn med harmonikaovergang
Bv : personvognslitra/2 kl personvogn med gummivulstovergang
(BDh) personvognslitra/2 kl personvogn med rejsegodsrum og harmonikaovergang - (om litra) betyder , ihvertilfælde i de gamle planer at vognen kører tom, dvs ingen rejsende i denne vogn (aflåst ) men muligvis kan det også betyde at rejegodsrummet ikke benyttes - men får det undersøgt, tror dog mest på tom vogn

så er Sl
tpl 7

her skal vi ind i togplan 7 og se hvad det er, men er nok godsvogne der kobles på i Silkeborg til Herning

altså ialt

tog 3949 Aarhus - Silkeborg : lok ( skal findes i maskinløbplanerne ) - Bgh - Bv - (BDh)

tog 7781 Silkeborg - Herning : Lok - Bgh - Bv - (BDh) og så diverse godsvogne ifølge togplan 7 ( Silkeborg - Herning )

de små numre 120.21, 130.2, 153.2 er vognløbsnumre ( ikke vognens nummer ) og antal i løbet - fx 120 er vognløbsplanens nummer og der bruges 21 vogne

og 3906 er det tog vognene Bgh - Bv - (BDh) forsætter i fra Herning

og nej - jeg tror ikke de var i øst 1982, da stationering/værkstedsområde er Aarhus - men skal få det undersøgt, pt har jeg kun scannet planerne på IC og lyn tog i øst/vest 1982 samt persontog 1982 vest og der er ingen Bv vogne i IC togsoprangeringerne 1982 øst, heller ikke som lokale vogne, men måske når jeg får set i/scannet persontogsplanerne fra 1982 øst - men tvivler på at de kørte i øst i 1982 ( planerne fra 1970 - 93 bliver først fra efteråret/vinteren - da jeg pt har nok at gøre med at genskabe/indlægge/formaterer ca 15000 filer i rundremisen pga server/databasenedbrud, samt at der også er ca 200 togplaner fra årene 1950 - 170 der afventer scanning - og så alt det andet der kommer indimellem )

dernæst skal man altid huske på at alle planer fra DSB bør betragtes som hensigtsplaner - hvis alt går som det skal - ( kunne godt tænke mig en plan der hed "sådan gik det" ;-) :-D - de findes vist nok ! ) men ellers skal man ind i de daglige planer fra den gang - fx bremseseddel - ( og dem findes der nok ikke mange af gemt !! ) og for maskiner skal man se i depotet daglige planer - og dem er der nok heller ikke gemt mange af - men jeg ved at der findes vognløbsplaner hvor der kan ses vognlitra, vognnumre, og i hvilke tog de skulle kører i - men det er et meget omfattende arbejde at give sig i kast med, så ......

håber at det gav lidt svar på dine spørgsmål, eller må du spørge igen, men nogle gange er det et større og meget tidskrævende arbejde at finde/lave svar på.

mvh
henning h087

Hej Henning :-)

Så blev jeg da lidt klogere, men du skriver at der nok blev tilkoblet godsvogne på turen...!!! Jeg troede ikke man kunne finde blandet tog i starten af 80'erne...!!
Så noget helt andet, hvad tror du lokomotivet var..? MX, MY eller måske 2 MO i forspand...? vel næppe MZ..

mvh.

Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak