Copyright håndhævelse ved fremstilling af modeller, EU dom.

af Steff, 4/3 2015, 17:25 (3340 dage siden)

Igennem tiderne har modelbane- og modelbilsfremstillere lavet utallige modeller af privatejede vogne/jernbaneselskaber og smykket disse med fabrikkens/selskabets logo. Og dette helt naturligt, muligvis indhentet en tilladelse det pågældende sted for at undgå problemer med copyright eller få hjælp med former og farver. Men det skete i fordragelighed. Tænk bare på VW ”Rugbrøds” TEKNO bilerne fra 50´erne og 60´erne, alle med reklamer på siderne. Oven i købet ofte betalt af et firma!
I de sidste 20 år ændrede dette sig drastisk og pludselig mente flere firmaer, at brugen af logo eller navn krænkede deres rettigheder, hvorfor de forlangte penge eller fik nedlagt forbud mod en model. Bl.a. internationale kendte bilfirmaer, internationale jernbaneselskaber og nationale jernbaneforvaltninger etc. Og det til trods for, at firmaer tidligere fremstillede modeller af det pågældende mærke/selskab. Men nu skulle der altså pludselig kompenseres økonomisk! Ikke fordi der er sket misbrug – man kan vel se forskel på en 1:1 eller 1:87, eller om 1:1 er et veterankøretøj etc.
Nu til dags har vi set – kan læse på æsken - at den indeholder en vogn og at det er efter aftale med copyrightindehaveren og at der er betalt for dette. Altså at modelbanefremstilleren forpligter sig til at betale en vis sum penge af overskuddet eller hvordan det nu er udformet. Man har også i visse tilfælde næsten ”tvunget” fabrikanter til, at aftalen skal stå på f.eks. kataloget, ofte så det næsten skærmer for det vi som MJ-interesserede er interesseret i, nemlig indholdet, hvilke vogne o.s.v.
Der er jo kun en til at betale for dette, nemlig den der køber modellen, tog eller bil. Så det virker fordyrende.
Bl.a. tabte et kendt modeljernbanefirmaet for år tilbage en tvist om fremstilling af nogle modeller af privatejede vogne, hvorfor MJ-firmaet jo selvfølgelig ikke ville lave modeller fra dette firma mere og det til trods for en stor efterspørgsel.
Omkring 2005/2007 blev så et modelbilsfirma stævnet af bilformaet OPEL, for at bruge varemærket (lynet i cirklen) på deres modeller af en OPEL bil. Det endte med, at den europæiske domstol tog sagen og udfaldet blev heldigvis set fra entusiasternes side, at det var tilladt og at det ikke var en krænkelse af copyright/Trademark rettighederne så længe det drejede sig om modellegetøj samt også videospil hvor disse køretøjer optrådte.
Herunder et link til dommen for almen interesse. Den kan jo også have betydning for danske bil- og modeljernbanefabrikanter.
http://www.mayerbrown.com/Files/Publication/e2a1e5ec-acf4-4d91-b212-2308c5c3d174/Presen...
Uden at være jurist synes det som om, at hvis ikke man markedsføre et produkt (model) så man kan komme i tvivl om rettigheden/ejerskabet, er det tilladt at fremstille modeller af et privat firma/jernbaneforvaltning UDEN at skulle betale licens eller andet til rettighedsindehaveren.
Som en lille privat bemærkning KUNNE det tænkes, at MJ-folket betaler lidt for meget for modeller af f.eks. sove- og spisevogne, hvis der stadig betales licens til den påståede rettighedsindehaver, der jf. EU dommen ikke er nødvendig.
Så mon ikke importører skulle tage en snak med deres firmaer om de kender til ”OPEL dommen” og hvad de så eventuelt har tænkt sig at gøre ved det, sidstnævnte mine private tanker.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler
NB: Misforstår nu ikke ovennævnte, for selvfølgelig må man ikke krænke rettigheder og licens, man skal vide hvad man gør, men der er altså nogle særregler ved modellegetøj.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak