Heljan 500 MO, lys !

af Lars Møller Jensen, 4/3 2015, 09:53 (3312 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Lars.

Ja i 1954 kommer jo vores MY, den blev leveret med på svejste skiveholdere, og røde, samt gule fiberskiver, disse var opfundet i 1951.

Mvh. Erling.

Hej Erling

Jamen selvfølgelig - MY er jo et lokomotiv, mens MO er en motorvogn og derfor skulle have slutsignaler. Særlige slutsignaler på Lyn og S-tog hopper vi over her.
Man kunne ikke bruge lys i lanternen bagud, fordi slutsignalet skulle vise hvidt blink fremad som natsignal og skulle kunne ses af stationsbestyreren, for at konstatere at hele toget var med før der måtte tilbagemeldes.
Skiveholdere har man vist haft meget længere fordi man skulle kunne sætte en særtogsskive og den tidligere nævnte røde skive til venstresporskendingssignal forpå og som slutskive bagpå alenekørende (tomme) lok. Dette var dagsignalerne.


Men du mener måske dem der sad på lanternerne?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Ved banen 1970-1986

Ved banen 1970-1986
Pris 277 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak