Avatar

Så kom den - MO 5xx, og så lidt Litra E.

af Futfar, Kajerød, 4/2 2015, 16:30 (3367 dage siden) @ Claus E. Hansen

På min æske til E-maskinen, står der mindst 42 cm kurveradius.

Underforstået, så skal man nok heller ikke bruge de korte sporskifter/kurvesporskifter. Og det er der, det går galt mange gange tror jeg. Men det kunne måske godt fremgå mere tydeligt.

Det sætter naturligvis nogen begrænsninger med Märklins skinner, hvor udvalget ikke er så stort og hvor udvalget som bekendt er noget større i to-skinne.

Men det kan altså godt lade sig gøre.

Mvh
Claus

Det står der så ikke på min æske. Det med radius 42 cm. På Märklins R1, kan de slet ikke køre, det lærer man hurtigt, på den hårde måde:-( Og det er da heller ikke kun der, det går galt, i mine tilfælde. Det er faktisk på de lange sporskifter/-kryds, hvor punktkontakterne på C-sporene synes at være en brøkdel mm. højere end på de øvrige skift/kryds.
Fra hestens mule - i dette tilfælde den arbejdsgruppe som Heljan nedsatte ifb med konstruktionen af E-maskinen - forlyder det, at Heljan totalt overhørte de udsagn der kom fra sagkyndige ud i lokomotivbygningens ædle kunst; en ivrig CAD/CAM ingeniør "vidste hvordan man, ud fra tegninger, skulle bygge et lokomotiv". Til 2-lederdrift forstås! "Og så er det blot at montere en slæbesko, og i øvrigt sørge for et ordentligt strømop-/nedtag":-|.
Resultatet af denne forkvaklede holdning, kender vi jo alt for godt. Både på litra E og MO, kan slæbeskoen ikke bevæge sig tilstrækkeligt op ned. Og det er et af de væsentligste problemer på de nævnte modeller. Hvad angår litra E, angiver "hestens mule", at der er grundliggende fejl i maskinens balancepunkter, på bekostning af maskinens nydelige udseende; et udsagn jeg ikke skal kunne kommentere, det ved jeg ikke tilstrækkeligt om.
OG så endnu en gang!!!:-( :-( :-(. Hvorfor VIL Heljan ikke levere hjul til 3-lederdrift??? Man kan ikke en gang købe dem hos Heljan! Jvf tidligere indlæg i denne tråd, har Heljan da ikke følt sig for fine til at få et "mersalg" med deres harmonikaer, så hvorfor ikke med hjul? Til alt deres rullende materiel!!! Selvom fabriksleverede korrekte hjul, burde være standart;-). Det kan andre fabrikanter fint levere.

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak