Endelig U Hansa fra ACME

af Steff, 29/1 2015, 20:36 (3365 dage siden) @ peterw

Hej Jan og Peter

Sådan en "grov" tommelfingerregel med hvornår UH går fra harmonika og til gummivulst er - som også skrevet - UIC perioden. Altså hvornår nummeret fra vognenderne fjernedes og der blev sat UIC nummer midt på vognen under skjoldet.
Det vil sige ca. omkring 1969 for CIWL materiellet +/- et år eller to.

Jamen så passer jo den UH i blå CIWL bemaling fra Roco? Fy- nej, nix, bix. Disse vogne i de "gammeldags bemaling og med nr. i vognenderne" var en erstatning for nogle ældre Y vogne m. fl., der blev sendt til Japan for at gøre reklame for detn private NOE (Intraflug). Vognene manglede så i NOE der kørte i Europa og man lejede da 8 stk. HENSATTE UH, der fik den "gammeldags bemaling". Vognen blev anvendt i 1988 og året efter et par stykker i almindelig tur ind til de blev erstattede af M/MU.

Håber det gav lidt mening.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Trods "min" Y vogn i Odense, synes jeg faktisk at UH var den flotteste af alle CIWL vogne. Måske nok fordi det er DEN type jeg husker mest fra Kh.
[image]
Sidste udgave med åbne skørter, men man skal "rundt om gavlen" for at kunne afgøre om vulst eller harmonika.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak