Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/10 2014, 18:48 (3475 dage siden) @ cm
redigeret af Morten Flindt Larsen, 20/10 2014, 19:29

Hejsa,

Brawas VLTJ-loko ML 25 (1990-2001) er epoke IVb-IVc, alt efter hvor man skiller de to epoker. Ikke IVa.

Der findes stort set ingen anvendelige industriprodukter til danske privatbanelokomotiver til epoke III-IVa, og i hvert fald ingen, hvor man ikke selv skal ændre påskrifter m.m.

F2010's F-maskine (versionen uden 'rygsæk') kan omlitreres til Amagerbanens AB 8, der kørte godstog 1964-1969 (skal have nyt skorstensbånd og litrering, som man selv må bikse sammen eller få 'Skilteskoven' til at lave).

Fleischmann BR 89.70 har stærke mindelser om Aalborg Privatbaners APB 39 (1923-1966), men dels er kedlen på APB 39 mindre (lavere) end på modellen, og domens placering er forkert. Også i en række mindre detaljer afviger model og forbillede fra hinanden, så her skal man selv i gang med en ikke uvæsentlig ombygning, hvis man vil frembringe et lokomotiv, der ligner forbilledet nogenlunde præcist. Og så blev APB 39 kun brugt til rangering på privatbanernes godsstation i Ålborg, ikke til strækningskørsel, så dens anvendelighed på modeljernbanen er diskutabel.

Liliputs SBB E 3/3 "Tigerli" kan godt simulere et dansk privatbane-damplokomotiv, men kan dog ikke knyttes direkte til noget konkret dansk forbillede. Modellen er pt. ikke i Liliputs program, så den må opstøves brugt. Tikøb Hobby og Støberi producerede i sin tid et ombygningssæt i resinplast og hvidmetal til montering på Liliput-undervognen, hvorved der fremkom en ganske hæderlig model af Amagerbanens lokomotiv AB 5.

Hvad angår diesellokomotiver, svarer Rocos V 65 til Gribskovbanens GDS L 1 fra 1958, men V 65 adskiller sig dog fra GDS-maskinen ved, at lågerne ind til motorrummet er "udanske". Mange vil mene, at "det ser man ikke, når musikken spiller". Desværre kræver den tyske grundmodel en ommaling, som qua GDS L 1's design bestemt ikke er noget for begyndere udi denne ædle kunst at kaste sig ud i. Af øjensynlig samme grund (sic!) er modellen endnu ikke kommet i GDS-bemaling fra Roco, som åbenbart hellere på basis af sin V 36 rangertraktor - i ædel kappestrid med Märklin - har villet lave en model af den obskure københavnske DSB rangertraktor 1, der primært kørte på hovedstadens havnebaner og rangerbanegårde. Og så endda i den grønne bemaling, som lokomotivet kun havde i ca. 2 år, mens Lima i sin tid producerede en model af traktoren i dens tidsmæssigt langt mere anvendelige sorte udgave.

Rocos (og Limas) grundmodel til V 36 er principielt lig TKVJ's strækningslokomotiv M 2 (1963-1968), der dog blandt andet havde en helt anden frontkøler end V 36-modellens. Så også her skal man selv i gang med en ombygning, hvis man vil frembringe et lokomotiv, der ligner.

Hvad angår Märklin-produkter, er der ikke andet til rådighed end dette firmas udgave af V 36, hvis nogen tør gå i gang med en ombygning af denne til TKVJ-loko.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak