Roco og rp25 hjul?

af UTJ, 19/8 2014, 13:28 (3536 dage siden) @ mr-data

Næh du, det vil være helt malplaceret. Klag hellere til Heljan for at have produceret en model i så tæt på nøjagtig 1:87 i forhold til forbilledet, som det er teknisk muligt. Heljan har flere gange forsvaret sig med, at flangerne ligger inden for NEM-normerne, og at det må være folks anlæg den er gal med.

Og jo, jeg er udemærket godt klar over at dit indlæg kunne være ironisk eller sarkastisk.

Jeg forklarede mig for kort og upræcist: Lige præcis E-maskinen er en problematisk sag. Der er ca 10 cm i virkeligheden mellem kørefladerne på drivhjulene. Det er ganske karakteristisk og formentlig ville en E-maskine med 3 mm mellem hjulene slet ikke ligne en E'er. Det andet konstruktive problem på E-maskinen er cylindrenes nærhed på forløberbogien. Der er 5 cm i virkeligheden og hvis cylindrene blot blev hævet ville lokomotivet også blive til et rent legetøjsudseende.

Det er fuldstændig korrekt at det især er bredden på hjulene og dermed egenskaberne i sporskifternes tvangskinner som giver Märklin-kørere problemer. Det er Heljan opmærksom på ved senere produktioner af andre forbilleder.

Men jeg vil også gøre opmærksom på at Heljan til tider bliver præsenteret for klager som, når man har set sporlægningen, er helt hen i vejret. Hermed ikke sagt at især Märklin-kørere har oplevet problemer med E-maskinen. Det ved Heljan godt og de ved det ikke mere hvis der bliver hylet op hver gang. Så hellere opfordre til at gøre det bedre næste gang, hvis man vil have en næste gang. For dansk modeltog er ikke nogen stor guldgrube og slet ikke produktion af damplok-modeller.

Og jo, Heljan ved godt at det er svært at balancere mellem eftergørelse af virkeligheden og funktionalitet. Og nogle gange er eftergørelse af virkeligheden i lille størrelse ikke det som kunderne vil have, men snarere et produkt som læner sig op af den kendte vare (læs: de samme skalautro kompromisser som tidligere modeller har lidt af).

Kritik bliver gransket, men gentagen højtråbende kritik bliver ignoreret. Især når det har karakter af smædekampagne.

Sidst men ikke mindst ville konsulenten, hvis han blev spurgt om en model af en E-maskine, fraråde den. Netop på grund af de problemer der er med hjulafstand (i længderetningen) og cylindrene/forløberbogies frigang.

Det er i øvrigt nogle af de samme problemer der er med S-maskinen: den ser nem ud med "masser af plads", men når det kommer til udsving og bevægeligt gangtøj opstår problemerne.

Så jo, man skal forsøge at være forudseende, herunder forsøge at imødekomme de mange som fastholder AC-drift. Det vil ikke altid lykkes helt, men i næste projekt (damplok) er det faktisk indarbejdet i oplægget. Om det lykkes er så en anden sag og det bliver ikke det danske marked, hvor det bliver afprøvet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak