CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Steff, 31/7 2014, 11:22 (3529 dage siden) @ cm

Kære Christian!

Som JEG ser dine billeder - svært at se beskriftningen på vangerne - er 2899 fotograferet fra kupésiden, mens 3431 er fotograferet fra gangsiden. Det forklarer således, hvorfor tagventilerne sidder i hhv. den ene som anden side, ik´:-) Og så er det to forskellige typer S, men det er jo forklaret nede i tråden.

Jeg tror "vi" er oppe på ca. 15 undertyper med i hvert tilfælde to, muligvis tre forskellige vinduesinddelinger afhængig af kupeinddelingen. De afbildede vogne er i hvert tilfælde forskellige i vinduesindretningen på gangsiden. Men prøv at find linket, der er både på rundremisen og på jernbanen vist tegninger med de forskellige typer.
Som andre vogne er der jo sket en udvikling på den tekniske side og den "græske" har bare fået udskiftet sine torpedoventiler ud til CIWL type "Pillepech lille".

Som skrevet har jeg og sikkert andre svært ved at se detaljer, men er det ikke en "RIC rester" der er på den "græske" vogn, bare lidt længere til højre og ikke malet på pladen, men på vangen?
Sikkert var det, at i hvert tilfælde de spanske- og portugisiske statsbaner ikke anvendte RIC rester på "deres" CIWL materiel og bibeholdt det originale CIWL nummer efter 1970.

Herunder "den græske vogn", en rigtig luksusvogn med så få pladser!!
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Den "græske" type har ikke været anvendt i DK, da antallet af pladser og klasse gjorde den uanvendelig i Nordeuropa.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak