Modelbane Europa, Den Østjyske længdebane, fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 15/4 2014, 23:12 (3661 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 15/4 2014, 23:26

Turen kom meget kort forbi Hadsten, og der blev en lejlighed til at kigge ind hos Modelbane Europa, der i øvrigt ligger lige ved stationen. Fokus var ikke på det store tyske anlæg, men derimod på den Østjyske Længdebane ude foran ved cafeen, der mere har min interesse.

Siden mit sidste besøg for nogen år tilbage, er der sket en del. Dengang lå banen med K-skinner, i dag er det hele ombygget til DC-skinner. Desuden er der kommet en stor underjordisk skyggebanegård til, der er forbundet med anlægget via en helix. Dette giver mulighed for at køre med mange forskellige togtyper, og som publikum er der frit valg, mht. hvilket tog man vil have ud at køre på banen. Men anlægget er også sårbart over for kortslutninger, afsporinger mm, og ved mit korte besøg skete der en større driftsforstyrrelse, der dog hurtigt blev rettet igen.

Hovedbyen på anlægget er bygget over Hadsten Station. Der er mange fine modeller af bygninger og dekoration, ligesom der er meget flotte malede baggrunde.

Ude foran ved cafen er der også en butik, hvor det bl.a. er muligt at købe diverse nyt PIKO. Som det blev sagt, så var der godt gang i startsættene. Og 500 kr. for et stort PIKO startsæt er ikke galt, og slet ikke når man sammenligner med hvad fx. et computerspil koster. Der er også ude foran indrettet et par små modelbaneanlæg, som børn trygt kan lege med, så alt i alt bliver der gjort meget for at introducere evt. kommende generationer til hobbyen.

Billedekvaliteten kunne være bedre, de er taget med mobiltelefonens kamera.

Mvh

Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Modelbane Europa, Den Østjyske længdebane, fotos - Claus E. Hansen, 15/4 2014, 23:12 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak