Ønskelisten - database over modeller

af jhcn, Lystrup/Århus, 21/7 2013, 19:29 (3929 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Tommy's "opskrift" er genial, og jeg har blot her i en hedeslagsfabulerende fantasi fået den tanke, at den da ville kunne bruges som model for en tilsvarende model-database, hvor der f.eks. ville kunne linkes til forbilledet i databasen på Jernbanen.dk.

Databasen ville kun gøre Signalposten endnu mere uundværlig og være stedet, hvor man finder oplysningerne - dette især fordi mange producenter kun har aktuelle varer på deres hjemmeside, og straks fjerner dem igen, når de er udsolgt, og på den måde mister vi MJ'ere både historikken og overblikket - det ville databasen jo kunne give os.
(Hobbytrade har dog været flinke til også at vise udsolgte varer på deres hjemmeside, blot forsynet med bemærkningen om, at den er udsolgt - og tak for det, for på den måde bevares overblikket og historikken. Gid at f.eks. Roco og Heljan gjorde det på samme måde).

Det er en rigtig god ide - den ville jeg være super glad for. Netop det der med "gamle" modeller som er udgået er tit noget jeg søger oplysninger på. Med min nuværende alder er jeg kun lige gennem den tidsalder hvor ALLE pengene gik til først bleer, sidenhen børnepasning og nu til børn der vokser hurtigere ud af deres tøj end mit Dankort synes om :-)
Så der er mange modeller jeg ikke fik fat i - selvom Mads Sjøner var dygtig til at hjælpe mig!! Og havde forståelse for min mangel på penge..

Jeg kan læse i bladet Lokomotivet at der er mange der ikke bryder sig om at der bruges sider på at gennemgå danske modelnyheder, men jeg ville ikke være det foruden. Jeg er tit i de gamle blade for at læse om fx en Roco vogn, der måske kan skaffes brugt til min samling. Og i Lokomotivet kan man tit så fortsætte med at læse om forbilledet!
Jeg har også gemt alle numre af Banen, og jeg kigger også i dem for at finde tilsvarende oplysninger.

Med andre ord - jeg så gerne en sådan database. Jeg kunne forestille mig mange ekstra oplysninger der kunne stoppes i den, f.eks. gode ideer til at forbedre en given model. Heljans første E-maskine kunne være en sted starte, lidt som man gjorde i den svenske "Allt om hobby"

--
Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak