CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Jan-Eddie, 30/4 2013, 19:51 (4007 dage siden) @ Peter H

Hej Peter.
Jeg har brugt en airbrush. Efter et par "hobby-modeller" købte jeg en Infinty [image]
fra Haider. Den fås med dyser fra 0,15mm som egner sig fortrinligt til at male teaklister på trævogne, for den giver et meget smalt farvespray som ved at holde pistolen en centimeter fra vognen lige dækker et bræt. Større dyser er gode når en hel vognside eller et tag skal males. Den har dobbelt-aktion, d.v.s. at luftmængde og farvemængde reguleres hver for sig. Når man trykker knappen ned åbnes for luften og jo længere man trykker ned, des mere luft. Når knappen trækkes tilbage åbnes for farven, jo længere tilbage des mere farve. Desuden er den forsynet med et regulerbart stop for, hvor langt tilbage knappen kan trækkes, og dermed hvor meget farve der kan komme. Det er rigtig godt når man patinererer. Jeg prøvesprøjter på et ark hvidt papir, og regulerer stoppet så farvemængden har et passende meget tyndt lag når knappen er trukket så langt tilbage den kan komme. Så kan man koncentrere sig om at styre malingen lige derhen, hvor man vil have den uden der pludselig kommer for meget. Så bevæger jeg pistolen frem og tilbage et antal gange langs modellen, indtil jeg synes der er kommet en tilpas mængde farve på. Undervognen og bogier får et næsten dækkende lag. Vognkassen får et tyndt strejf langs den nederste kant. Hellere for lidt end for meget. Hjulene afmoterer jeg og maler for sig selv med samme farveblanding. Valget af farve er et helt kapitel i sig selv. Det afhænger af epoke (klodsbremser eller ej) om der er grusballast o.s.v. Når malingen er tør tager jeg noget meget tynd meget mørk brun/sort og giver hjulophæng og undervognsdetaljer en omgang. Det trækker ud i kroge og smalle sprækker. Gentages indtil resultatet er tilfredsstillende. Til sidst kan man tage en rustfarve (orange) og lægge en klat på et stykke papir og så dyppe en korthåret stiv pensel og tørre det meste af på papiret og så forsigtigt stryge lidt rust på de dele af undervognen der også på forbilledet er rustfarvet. Penselen skal være næsten tør.
Patinering har været omtalt mange gange, og det er vigtigt at øve sig på vogne man bagefter kan smide væk.
Prøv at se, hvordan en polsk modeljernbaneentusiast patinerer et damplokomotiv. Jeg forstår ikke et kvæk polsk, men jeg nyder at se, den kærlighed han lægger i sit arbejde og så er modellen for øvrigt fantastisk detaljeret: Klik
Polsk modulsammenslutning udstiller deres særdeles flotte moduler: klik
Med venlig hilsen
Jan-Eddie


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak