Køreplanskørsel på modelbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 13:34 (4624 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Erik Olsen, 26/8 2011, 13:38

Jeg ved, der er flere klubber, der kører med vognkort, dvs. et kort pr. godsvogn, hvormed vognene kan bestilles af de enkelte stationer, der har et transportbehov osv. Umiddelbart lyder det ret kompliceret; i MJK H0 har medlemmerne til tider svært ved blot at tage den rigtige maskine til et givent tog.

Godsvognsdisponering med vognkort er dels ikke den eneste måde at gøre det på, dels er disponering til vognladningstrafikken ikke direkte en del af køreplanen, kun stykgodstrafikken hvortil der normalt udarbejdes rutevognløb. Jeg synes personligt at styring af godstrafikken er særdeles interessant, men jeg har ikke oplevet interessen i DMJK hvor jeg tidligere har deltaget i køreplanskørsler.

Skal man have sådanne planer til at fungere i praksis, er det vigtigt at interessen er til stede blandt deltagerne. Evnerne kan trænes sidenhen, så de behøver ikke være til stede fra begyndelsen. Som du fortæller det, er det måske ikke så god en ide hos jer. Hvis de fleste deltagere blot vil "køre tog", har I næppe heller behov for en køreplan!

Skal alle vogne stå på en bestemt position, når køreplanen starter? Hvis det er tilfældet, er der et par timers arbejde inden man kan begynde at køre eller også må materiellet ikke flyttes mellem køreplanskørslerne.

Ikke som helhed. Det vigtigste er at vogne som er læssede eller er sat til aflæsning et bestemt sted, også står der når man starter et nyt døgn. Disponible vogne kan stå mange forskellige steder, en del af opgaven når man får en transportopgave, er jo netop at udsøge sig den nærmeste disponible vogn som er velegnet, til den pågældende transport og få den skaffet frem til læssestedet. I øvrigt kan fremskaffelse af disponible vogne og læsning godt strække sig over flere døgn, der laver det ofte ravage at flytte rundt på vogne mellem køreplanssessionerne.

Det tager lang tid at oprangere et godstog efter en præcis liste og synes medlemmerne det er sjovt? I MJK H0 er der ikke kamp om rangistopgaverne; de fleste vil være lokoførere eller stationsbestyrere.

Det må du så finde ud af f. eks. gennem samtaler eller et møde i klubben. Det nytter intet at lave planer hvis der ikke er interesse for at følge dem.

I øvrigt er en vognliste til et godstog ikke blot en liste over vogne der skal med pågældende tog, der kan sagtens ske omdisponering i sidste øjeblik, en vogn er ikke blevet læsset i tide og en anden er måske blevet læsset tidligere end planlagt, og der kan komme hastervogne til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak