Køreplanskørsel på modelbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/8 2011, 11:44 (4599 dage siden)

For nogle år siden skrev jeg denne artikel til Lokomotivet om, hvordan man udarbejder en køreplan til brug på sin modelbane. Artiklen gennemgår de grundlæggende elementer i en køreplan med udgangspunkt i de planer, jeg har lavet til MJK H0´s anlæg.
Nu går jeg og overvejer, om jeg skal lave en ny køreplan og hvad den i givet fald skal indeholde. Derfor vil jeg gerne høre om andres erfaringer i denne diciplin. Jeg ved, der er flere klubber, der kører med vognkort, dvs. et kort pr. godsvogn, hvormed vognene kan bestilles af de enkelte stationer, der har et transportbehov osv. Umiddelbart lyder det ret kompliceret; i MJK H0 har medlemmerne til tider svært ved blot at tage den rigtige maskine til et givent tog. Skal alle vogne stå på en bestemt position, når køreplanen starter? Hvis det er tilfældet, er der et par timers arbejde inden man kan begynde at køre eller også må materiellet ikke flyttes mellem køreplanskørslerne.
Det tager lang tid at oprangere et godstog efter en præcis liste og synes medlemmerne det er sjovt? I MJK H0 er der ikke kamp om rangistopgaverne; de fleste vil være lokoførere eller stationsbestyrere.
Jeg håber, der er nogen, der vil øse ud af deres erfaringer om dette område og også gerne om andre erfaringer og ideer til køreplanskørsel.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak