Avatar

Noget nyt om Bf fra Heljan ?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/10 2012, 18:47 (4207 dage siden) @ UTJ
redigeret af Carsten B. Thomsen, 16/10 2012, 19:04

Var det ikke noget med designrøde A og B vogne med ombyggede døre i første omgang? Evt Ba og Bab...
Iøvrigt går Heljans norske Di3 med afblændede døre til horrible priser på Ebay, en brun med striber og to førrerumsdøre er totalt umulig at skaffe, noget med et nyt oplag

Godt input - intet er helt umuligt. Men hvor mange vil fx have en Bab?

Hej Ulrik

Ja tak, mange tak - og udover Bab også en:
* Ba (designrød - til bl.a. IR-tog over Storebælt Kh-Fh/Ab)
* Ba-x (designrød)
* Bax (designrød - til bl.a. IP 233 Nord-Express, EC 182 Thomas Mann, IP 1237 Nord-West Express, EC 187, P 1196, m.fl.)
* Bc (designrød - til bl.a. IP 13282 Ferie Express)
* Bk-x (selvom de kun kørte 4-7 år med dette litra)
* BDdk (designrød - til bl.a. IP 13284 Skiløberen)

og endelig:
* Bg (vinrød og designrød - med B-vognsender)
Med en Bg-vogn vil der være mulighed for at lave disse varianter:
DSB Bgc
DSB Bgx
HFHJ Bg 4
HFHJ Bg 5
HFHJ Bg 10
LJ Bg 74
LJ Bg 77
LJ Bg 78
LJ Bg 79
OHJ Bg 294
OHJ Bg 295
DSB tjenestevogn 80 86 981 0 470 - 6

Hvis MY-overdelen skal revideres engang, så ville en moderne udgave med blændede frontdøre og uden de midterste sandkasselåg være yderst velkommen.
MY'en er jo hidtil udkommet i noget nær alle ønskelige varianter i den nuværende form - som ikke har været korrekt til alle de udkomne varianter, qua frontdøren og sandkasselågene.
I samme omgang ville rangerplatforme til MY'en også være et hit - også (og især) som løsdel.

BL med firecifret nummer fra før UIC-tiden kørte i den udformning i cirka 10 år og som designrød Bf i op til 20 år.
En støbeform med udskiftelige formdele, så der både kan laves BL- og Bf-vogne, ville være ideel.
Med en Bf ville der kunne laves følgende varianter:
DSB Bfx
DSB tjenestevogn 80 86 980 0 275 - 1
HFHJ Bf 334
HFHJ Bf 336
HFHJ Bf 339
OHJ Bf 285
OHJ Bf 286
OHJ Bf 287
OHJ Bf 288

Som en side(kupé-)bemærkning: Jeg har lagt mærke til, at det er sjældent, at røde HELJAN B-vogne udbydes til salg i almindelig handel & vandel - det er ofte de vinrøde udgaver fra før UIC-tiden, der ses til salg, og til ikke særligt høje priser - og det er til trods for de mange røde varianter, der er kommet ud på markedet, sammenlignet med de få vinrøde før-UIC varianter, der udkom i sin tid.

Og som endnu en side(kupé-)bemærkning er der ved vogne i deres ur-form sjældent de samme muligheder for at lave varianter, andet end som et multiple af ens vogne, blot med forskellige løbenumre - som det er tilfældet ved BL og CC - her byder de senere versioner (Bf og Bg) på flere muligheder for at lave afvekslende varianter fra DSB og privatbaner, og som tjenestevogne.
Udskiftelige formdele vil som før nævnt kunne imødekomme ommertrent alle ønsker, om man nu er til tidlig epoke 3 versus den senere epoke 3 og 4 + 5.

Nå, noget af det blev lidt off-topic, men jeg håber at det kan bruges, Ulrik ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak