Q-maskinen fra McK i billeder og tekst.

af Steff, 6/8 2018, 21:14 (2082 dage siden) @ f.ormstrup

Go´aften til alle


Sådan lige for at supplere ”den tekniske anmeldelse” i linket af de to litra Q, så synes jeg der burde nævnes at McK jo i princippet har udgivet to forskellige modeller af litra Q, nemlig Q I og Q II, der var teknisk forskellige i virkeligheden!
Litra Q nr. 337 var en Q I og ikke alene med den lave og oprindelige kulkasse, den har så sandelig også den lave sidevandkasse som rigtigt skrevet, som KUN litra Q I havde. Yderligere er beskriftningen aldeles korrekt for en litra Q I. Q 337 har nemlig altid haft en kobberfyrkasse, hvorfor det ikke var nødvendigt med det lille hvide rektangulære advarselsskilt ved døren til førerhuset, for at vise at lokomotivet var udstyret med stålfyrkasse. Den fik sidst ilagt reservekedel nr. 2237 med kobberfyrkasse i 1948 og beholdt denne til lokomotivets udrangering. Jeg kan ikke læse revisionsdato, men den må være før ca. 1961/62, hvor alle lokomotiver fik påmalet bremse vægte. Det var fordi at på dette tidspunkt blev det vedtaget OGSÅ at lokomotivets vægt skulle indgå i beregningen af togvægten. Q 337 blev hensat 28-08-1967 og udrangeret et par måneder senere den 16-11-1967 jf. M8653/67. Det eneste jeg er i tvivl om på billedet af modellen er, om den har kurvepuffer som i virkeligheden. Kan ikke se det tydeligt nok. Hvis ikke er det så sandelig til at leve med, udskiftet p.g.a. rangeruheld - stødrangering!
Den anden litra Q er Q II nr. 345 med både den høje kulkasse som store sidevandkasser som leveret med. Q 345 er født med stålfyrkasse, hvorfor den jo burde have det lille hvide advarselsskilt. Men lokomotivet fik ilagt reservekedel 1337 med kobberfyrkasse 06-05-1959 og havde denne frem til sin udrangering, derfor ingen advarselsskilt. Igen må revisionsdatoen være deromkring eller frem til ca. 1961/62, da der ikke er påmalet bremsevægte. Lokomotivet er født med cylinderpuffer. Lokomotivet blev hensat 06-05-1967 og udrangeret 21-01-1974 jf. M8566/73. Lokomotivet står idag på Danmarks Jernbanemuseum i Odense efter en periode ved Kolding Lokomotivklub.
To skønne modeller til et rigtigt dansk anlæg i epoke III.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak